kép kép kép kép

Eseményeink

(Színek: saját külső)

Jelenleg nincs megjeleníthető aktuális esemény.

Statisztika

2017. 12. 18. 21:31
Látogatók:
Ma: 173
E hónapban: 3309
Összesen: 363723
Oldal-megtekintések:
Ma: 196
E hónapban: 6361
Összesen: 664063
Utolsó látogatás:
2017. 12. 18. 21:31
AKTUÁLIS

Két új szalézi szerzetesjelölt közösségünkben

2016. december 1. csütörtök

November végén megérkezett hozzánk két elszánt fiatal, akik szaléziak akarnak lenni: Stégner Tamás Budapest-Soroksárról és Sivadó Balázs Gödöllőről. Hivatalosan jelöltnek számítanak, eddig pár hónapot már eltöltöttek az óbudai szalézi közösségben, most nálunk fognak egy bő hónapot. A távolról érkezőket - akik most rendházunkban lakva közösségünk tagjai - az első napokban bekísértem a városba, hogy a már sokszor bevált szubjektív városvezetés élményében részesítsem őket. Így jutottunk el az ország harmadik legnagyobb katolikus templomába, a Sarlós Boldogasszony székesegyházba is, ahol kisvártatva ismerős fiatalok léptek be utánunk: az egyházmegyei Martinus TV munkatársai. Rövid üdvözlés után meséltem ittlétünk okáról és a fiatal jelöltekről. Több szó sem kellett, a kreatív médiások azonnal hozzáláttak egy rögtönzött interjú készítésének hivatás témában. Íme a 10 perces interjú.

Modern misszió: reppelő szalézi szerzetesek

2016. január 27. szerda

Két amerikai szalézi szerzetesnövendék a hip-hop zenét használja fel az evangélium terjesztésére a fiatalok körében New York utcáin. Steve DeMaio és Steve Eguino testvér, más néven a Bosco Boys videóklipet is készített „Ki mondja, hogy nem lehetsz szent?" címmel.


A testvérek a formációs tanulmányaikat végzik, hogy szalézi papok legyenek. Mindketten a zene lelkes szerelmesei, és az a céljuk, hogy a zenét használják fel arra, hogy megosszák az evangéliumot és hitüket a fiatalok és a családok között.
A duó videóklipjén keresztül megmutatja, hogy mit is jelent szentnek lenni a mai világban. New York utcáit járják, és azt kérdezik: „Ki mondta, hogy te nem lehetsz szent?” – így mutatnak rá a lényegre, hogy a mindennapi élet is lehet a szentség útja. „Tarts ki, érd el, amit akarsz. Ha úgy érzed, hogy padlón vagy, akkor meg kell újulnod” – énekelik. „Az élet egy utazás, ne legyél csak átutazó.” Majd később azt mondják: „Létezik mindennapi szentség. Tudom, és be is tudom bizonyítani. Iskolába jársz, templomba jársz, vacsorát főzöl… ez visz fel. Tanár vagy, anya vagy – ez visz fel.”

Miután felteszik a papi gallért, csatlakoznak a gyerekekhez, kosárlabdáznak, mint ők és együtt énekelik: "Szent akarok lenni".

Az együttes fellépéseket tart iskolákban, főiskolákon, ahol nem csak énekelnek, hanem a hitükről, Istenről és a fiatalokat érdeklő aktuális témákról beszélnek. Steve Eguino testvért tavaly a fiatalok megválasztották az év katolikus hipszterének. (Forrás: www.szaleziak.hu )

A videóklip innen nézhető meg.

 

Két rövidklip róluk:

egy koncertfelvétel töredékkel és akció közben ifjak gyűrűjében.

 

 

 

Regisztrációs jelentkezés a nyári táborra

2015. május 18. hétfő

Megindult a regisztrációs jelentkezés a nyári táborunkra, amely jún. 22-étől júl. 10-éig tart.

Jelentkezni a www.szombori.hu/tabor oldalon lehet, a jelentkezési határ beteltéig.

Házszentelés, otthonok megáldása

2015. január 7. szerda

Vízkereszt ünnepéhez kötődik

 

Urunk, Jézus Krisztus megjelenésének ("epifánia", Vízkereszt) ünnepén a bűnbánat jeleként és a keresztségre emlékezve frissen megáldott szenteltvízzel hintjük meg ("asperges") a szentmisén jelenlévő híveinket. Talán szívünk-lelkünk nyitottságát is elősegíti ez a szertartás, felidézve a születő Krisztust kereső három király/bölcs cselekedeteinek hitre utaló mozzanatait: vágyakoznak, keresnek, elindulnak, felismernek, megtalálják őt és ajándékkal adóznak előtte! A tisztító erejű, lelki megújulásra fogadott áldást az ünnep alkalmával hagyományosan kiterjesztjük mindazok számára, akik az újévben ezt otthonuk-hajlékuk számára is szeretnék befogadni.

 

Nem elsősorban tárgyakra

 

A ház- és lakásszentelés azonban nem annyira az építőanyagnak, a falaknak, a nyílászáróknak, a berendezésnek vagy a tetőcserépnek szól, hanem a lélekkel és leleménnyel megáldott embernek, a közösségnek, aki hajlékká alakítja és belakja a teret. Az egyház Krisztus Urunk nevében és képviseletében felkínálja, a lelki megerősítésre nyitott hívő ember pedig szabadon kérheti az áldást. Ezzel az új év indításául és az ehhez kapcsolódó elszánások, fogadalmak megerősítésével szorosabbá teszi Isten és ember kapcsolatát, közös szövetségét. Ne felejtsük, ez a szeretetszövetség szüleink akaratából már a keresztségben megkezdődött, és az Isten nem leigázásra használja! Ellenkezőleg: meggyőződésem szerint földi boldogságunk elősegítésére, kiterjesztésére, sőt, szenvedéseink, függőségeink és bűneink legyőzésére. Ezt erősíti Jézus Krisztus ígérete: "Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok – én megkönnyítlek titeket. Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát. Az én igám édes, és az én terhem könnyű!" (Mt 11, 25-30) 

 

A családközösség erősítésére ösztönöz


A házszentelés tehát egy újévi lelkesítő, jószándékot, egységet és szeretetet megújító családi áldás - akár jelen vannak a család tagjai, akár - valamely okból kifolyólag - távol kell lenniük. Rábízhatjuk és ajánlhatjuk vele magunkat, gyermekeink és szeretteink ezévben kibontakozódó élettörténetét az Isten gondviselésére, tehát közösségi imádság is, hívő elcsendesülés. Mivel hitünk nem lehet csak magánügy, hiszen jelentős és jótékony következményei vannak saját életünkre és szeretetteinkére, vagy arra a "mikrotársadalomra", ahol élünk, a házszentelés egyben egy kifelé megvalósuló hitvallás is, mivel látható nyoma is marad az ajtófélfán: 20 + C (esetleg G) + M + B + 15 . Ez különleges jelentést és tartalmat hordoz, mégpedig Krisztus áldásának hitelesítését a lakás ezévi betérő vendégei előtt, amire az ezt nem ismerők biztosan rá is fognak kérdezni... A rövidítés értelme: Christus Mansionem Benedicat!, azaz "Krisztus áldja meg az otthont!" (megint mások a három bölcs, Gáspár, Menyhért, Boldizsár nevének kezdőbetüihez ragaszkodnak.

 

Egyéb, amit a házszentelésről még tudni érdemes...

 

Mint minden áldás és imádság, természetesen a házszentelés is ingyenes! Nincsenek járulékos költségek, nem "jár" kötelező ebéddel, sem "presztízsvacsorával", vagy egyéb ajándékokkal, juttatásokkal - ezt az egyház papja sem várja el. (Egy kis szívélyes, "madárlátta" vendégfogadás persze nincs megtiltva, de sosem lehet elsődleges...) A családi találkozások mindig inkább örömmel töltik el az övéit látogató és megismerő lelkipásztor szívét, tehát több szempontból is szívesen megy a házi áldásra: a megvalósult találkozásban és a kötődő könnyed beszélgetésben jól eső személyes ösztönzést, "görcsoldó" lelki megerősítést is megtapasztalhat mind a család, mind az áldó pap. Nem utolsó sorban a közösségépítő, megerősítő ismeretségek is elmélyülhetnek.
Mindig hangsúlyozzuk, hogy az áldásnak egyéb előfeltétele nincs, de az viszont elengedhetetlen: a nyitott szívvel és komolyan meghozott szándék Isten békéjének befogadására.

 

A házszentelő liturgia elemei


A házszentelés menete egyszerű: alapvetően Isten Igéjének felolvasásából, közös imádságból, a helységek szenteltvízzel való meghintéséből és a ház- ill. a családáldásból áll. És persze a háziáldás "képletének", jelének felrajzolásából, amihez érdemes jó előre kiválasztani az alkalmas, jól látható helyet, ajtófélfát, gerendát stb., és - ha kréta nem fogja - az arra alkalmas íróeszközt. A házi liturgiát gazdagíthatja még a közös éneklés, a család vagy a családtagok személyes szándékaira mondott könyörgések, bűnbánati rész, netán egyéni gondolatok, örömök, tanúságok megosztása.

 

Ezek után már csak egyetlen szükséges tennivaló marad: jelentkezni plébániánk irodájában az elérhetőségekkel vagy személyesen időpontot egyeztetni rendházunk egy-egy lelkipásztorával.

(Elérhetőségeink a rendház honlapjának megfelelő oldalán találhatók.)

Kísérlet az eredeti Mikulás-jelenség hiteles rekonstrukciójára

2014. december 6. szombat

A 20. század szekularizált, mindenben eladhatóságot kereső márkaképviselői károsan eltorzították és a maguk hasznára fokozatosan átalakították azt a keresztény alapú Szent Miklós-tiszteletet, amely addig hosszú évszázadokon keresztül eleven, a társadalmat is jótékonyan ösztönző-nevelő hatású hagyományt jelentett. A 4. században élő, karitatív lelkületű, szent püspök ünnepnapjához kötődve a mai médiában és a közéletben is javarészt egy olyan kilúgozott-degradált "Mikulás-brand" jelenik meg, amelyik pocakos-szakállas alakja, piros süvege és ruhája alapján rögtön azonosítható, és onnantól bármilyen "komiszságra" bevethető. Kell-e mondanom, hogy leleményes, felvilágosult és korlátokat nem tűrő világunkban "mikulásozás" terén a fantáziának nem lehet többé semmiféle határt szabni... Sajnos mai tendencia, de nagy kár lenne, ha az eredetileg értékteremtő-/erősítő hagyomány és léleknemesítő tanúság ellenében felülkerekedne a kilúgozott, tartalmatlan, legfeljebb másodpercnyi röhögéssel gazdagító mítosztalanítás, amely az általánosan ismert Szent Miklós alakjából a magadiktálta kifordult silányságával együtt Dugovics Tituszként rántaná magával a benne hordozott értékeket és követésre mozgósító erényeket is.

 

Szent Miklós példája korunk számára is időszerű mondanivalót hordoz, és erre talán soha nem szorultunk annyira rá, mint manapság. Hogy megkönnyítsem a lehetséges tanulságokhoz vezető utat, szeretném 10 gondolatban megközelíteni a "Mikulás-projekt" jelentőségét:

 

1. A Mikulás-hagyomány történelmi személyt, Szent Miklós myrai püspök alakját és lelkiségét hordozza. (A Gyed Maróz, a Télapó, a Coca Cola-apó stb. inkább mitológikus, mese- vagy reklámfigurák, amelyeket egy-egy ideológiai rendszer helyenként Szent Miklós ellensúlyozására, semlegesítésére is bevetett.)

 

2. December 6-án (vagy 5-én este) nem Szent Miklós jön el, de az érkező "Mikulás" őt képviseli, lelkiségét jeleníti meg, utánozza.

 

3. Szent Miklós a (krisztusi) jótettek szentje és lelkesítő jó példája. Olyan, valóban önzetlen és a Jézus Krisztus által hirdetett szeretetből fakadó, segítő jótetteké, amelyek nem feltétlenül várnak viszonzást: köszönetet, viszontszeretetet, fizetséget, ellenszolgáltatást, mert valódi szeretetből, szívbeli békéből és alázatos jóságból történnek. Jézus mondja: "Tegyetek jót és kölcsönözzetek, semmit vissza nem várva; így nagy lesz a ti jutalmatok (ti. a Mennyek Országában)" (Lk 6.35). Az ilyenfajta krisztusi ajándékozó egyfajta "ellensúlyozást" mégis érezhet: a megajándékozott személy meglepett örömét, meg azon megnyugtató hitét, hogy ezzel Istent szolgálja, aki "rejtekében is látja és számon tartja az övéit". Már az önzetlen lelkiségnek ez a reklámja megér egy Mikulás-ünnepet.

 

4. Ha a Mikulás mellett krampusz is van, az kétféle módon értelmezhető:

- vagy megkötözve jelenik meg, ami azt jelképezi, hogy Miklós püspök hitének hűségével és az önzetlen szeretet gyakorlásával sikeresen ellnállt a sátán kísértéseinek, és a gonosz hatalmát Krisztus erejével bilincsbe zárta;

- vagy szabadon, azaz immár megszelidítve, alárendelten szolgálja őt, pl. az ajándékok kiosztásában.

 

5. Szent Miklós "a jótettek kultúráját" (amelyet számos szent életében, mi szaléziak pl. Don Bosco minden napjaiban láthatunk) egyházvezetőként, azaz felelősséget hordozóként és hatalmat gyakorlóként élte! (Ezt a hatalmat jeleníti meg jelképes kellékként a püspöki pásztorbot.) És ha egy mozgalmas korszakban sok egyéb fontos teendője mellett erre is volt ereje és ideje, gondolhatjuk, hogy ez életének szerves és természetes része volt. Ez a maga időszerűségében ma is arra figyelmezteti korunkat, hogy a hatalom szeretete helyett a szeretet hatalmát érvényesítsük.

 

6. Ha az utókor mégis tudhat Szent Miklós eredetileg titkosnak tervezett jótetteiről, az nyilván azért van, mert az egyes eseteknél itt-ott porszem került a gépezetbe. Bizonyára százával vannak az általunk nem ismert egyéb szeretetgyakorlatai. Lelkületébe ma se férne bele, hogy jócselekedete közepette mobiljával selfie-t készítsen, netán a sajtó munkatársai jelenlétében végezze...

 

7. Szent Miklós - amúgy is ennyire időtálló és időszerű - lelkiségét nem lehet és nem is szükséges mítosztalanítani, nem kell pl. attól tartani, hogy mi lesz, ha a gyerekek számára kiderül, hogy ki játszotta a Mikulást. Ettől még nem tudjuk nemlétezővé tenni őt! Viszont az ajándékok értékénél lényegesen fontosabb az ajándékozói lelkület üzenetének közvetítése. Ilyen értelemben a Mikulás-tiszteletből nem lehet kinőni, hiszen bármilyen korú gyermek, fiatal és felnőtt gazdagodhat "a jótettek kultúrája" által. Hívő keresztények számára pl. egy miselátogatással, egy jóleső gyónással, magunkbanézéssel, netán régi haragosunkkal való kibéküléssel is párosítható "ajándékosztó Szent Miklós" megünneplése.

 

8. Egész életre elidegeníthetjük kisgyermekeinket Szent Miklós pozitív üzenetétől és páratlan mondanivalójától, ha riogatásra, feddésre "rendeljük meg". Ő nem erkölcscsősz és félelmetes megmondóember! Természetesen egy kis virgács visszajelzésként, jelszerű helyreigazításul nem árt, meg olykor-olykor konkrét kis kihágásokról is szabad (csodálatos módon) előre értesülnie, hiszen Ő a mindent tudó és látó Isten követe, akivel nagyon jó és közvetlen kapcsolatot ápol, de jelenlétének - akárcsak az Isten és a kereszténység küldetésnek - alapvetően pozitív, mondanivalóval, üzenettel megpecsételt missziónak kell lennie! A Mikulás ezért verbális üzeneteiben kitérhet saját példája tanúságára, az Istenről, hitéről, a szeretet gyakorlásáról és boldogságkereséséről való tanításra. (Ezen nem utolsó sorban a szülő is elgondolkodhat, mit mondana ő saját gyermekének erről...)

 

9. Érdemes ezt a találkozást valamennyire a rövid pillanatra magába szálló, elcsöndesedni és türelmesen várakozni tudó imádság alkalmává is tenni. Feleleveníteni az alapimákat, amelyeket valaha tanultunk, elmélyíteni tartalmukat, gyakorlatukat, logikájukat, és közben egymásért, távol élő vagy elhunyt szeretteinkért elmondani egy közös imát. A szeretet hatalma a helyes értelemben vett, lelki békét és Istenre hagyatkozást erősítő imából táplálkozik. A zaj és hangzavar világában ez egy soha vissza nem térő, jótékony lehetőséget is jelenthet az igazi emberségünkhöz való visszatérésre.

 

10. Mikulás az adventi (várakozó) időszakban egyfajta előhangolódást jelenthet Karácsony ünnepére, amelynek sokkal inkább kell szólnia a várakozásban és készülődésben megújuló személyes jelenlétünk és szeretetünk minőségének odaajándékozásáról, mint a mind értékesebbnek hitt tárgyi ajándék hektikus felkutatásában és megvásárlásában sokszor. Mondhatnánk, a Mikulás lehetne a Karácsony egyfajta főpróbája. Kis túlzással: amilyen a Mikulásunk, olyan a Karácsonyunk. Ilyen kérdésekkel szembesíthetjük magunkat: Milyen értékek mozgatják, erősítik egyéni és családi életünket? Mit tartunk legfontosabbnak közvetíteni szeretteinknek a szeretet jegyében? Miben van hiányunk, miben kell erősödnünk?

 

Nem hinném, hogy a fent említett mítikus vagy mesebeli lények ennyiféle üzenetet, mondanivalót tartogatnának "kultuszukban".
Szent Miklós életének ilyen gazdag tartalma láttán érdemes elgondolkodnunk az eredeti és nevelő erejű Mikulás-hagyomány fejlesztésében.

P. Csány Péter SDB